-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35142 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

آية ليلة المبيت و شأن نزول آن و روايات پيرامون آن چيست؟

«وَ مِنَ النَاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاةِ اللهِ وَ اللهُ رؤفٌ بِالْعِباد» بقره/207



[بعضي از مردم جان خود را به بهاي خشنودي خدا ميفروشند، و خداوند نسبت به بندگانش مهربان است].



در شأن نزول اين آيه روايات زيادي در منابع معروف اسلامي آمده است از جمله



1 ـ مفسّر معروف اهل سنت «ثعلبي» در تفسير خودش در شأن نزول اين آيه چنين نقل ميكند «پيامبر اكرم (ص) هنگامي كه تصميم به هجرت به سوي مدينه گرفت، علي بن ابيطالب (ع) را در مكه ، براي اداي ديون و امانتهاي مردم كه نزد او بود ، گذارد ، و آن شب كه به سوي غار حركت ميكرد ، در حالي كه مشركين اطراف خانة او را گرفته بودند دستور داد كه علي (ع) در بستر او بخواند، و به او فرمود پارچه سبز رنگي كه من دارم (و به هنگام خواب روي خود ميكشم) به روي خود بينداز و در بستر من بخواب ، انشاءالله هيچ مكروهي به تو نميرسد.



علي (ع) اين كار را انجام داد ، در اين موقع خداوند به جبرئيل و ميكائيل وحي فرستاد كه من در ميان شما پيمان برادري ايجاد كردم و عمر يكي را طولانيتر از ديگري قرار دادم ، كدام يك از شما دو نفر ، زندگي ديگري را خود مقدم ميشمريد (و عمر طولاني را براي ديگري ميخواهيد) هر يك از آن دو، حيات خويش را برگزيدند ، در اين هنگام خداوند به آنها وحي فرستاد چرا شما همانند علي بن ابيطالب (ع) نبوديد من ميان او و محمد (ص) برادري برقرار ساختم و او در بستر پيامبر (ص) خوابيد و جان او را بر جان خويش مقدم شمرد، به زمين فرود آييد ، و او را از دشمنانش حفظ كنيد ، آنها هر دو فرود آمدند جبرئيل بالاي سرش و ميكائيل پايين پايش بود و جبرئيل صدا ميزد آفرين آفرين ! چه كسي همانند تو است اي علي؟! خداوند متعال با تو نزد فرشتگان مباهات كرد» در اين هنگام كه پيامبر (ص) به سوي مدينه در حركت بود اين آيه در شأن علي (ع) نازل شد «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاةِ اللهِ».



و نيز در همان كتاب از «عبدالله بن سليمان» (و در نسخهاي از عبدالله بن عباس) همين معني نقل شده كه پيامبر(ص)، در آن شب كه به سوي غار ميرفت علي(ع) را در بستر خود خواباند، ابوبكر به دنبال پيامبر(ص) رفت و قريش به علي(ع) نگاه ميكردند (و گمان ميكردند پيامبر است) هنگام كه صبح شد ناگهان نگاه كردند و ديدند علي(ع) است گفتند محمد(ص) كجا است؟ گفت «من آگاهي ندارم»، گفتند ما تعجب ميكرديم هنگامي كه سنگ به سوي تو ميانداختيم پيچ و تاب ميخوردي و از يك پهلو به پهلوي ديگر ميشدي در حالي كه وقتي به سوي محمد(ص) سنگ ميانداختيم تكان نميخورد! و اين آيه دربارة اين ماجرا نازل شده است «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاةِ اللهِ». (شواهد التنزيل 1/100)








پيام قرآن ج 9


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.